ПІДГОТОВКА ДО ЗНО

1. Здаємо ЗНО на 200 балів

2. Підготовка  до написання власного висловлювання


Тема

Приклад з літератури

Приклад з історії
Образа
Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня,  незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця – вовкулаку знову на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю. Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.
Прикладом може слугувати Авраам Лінкольн, видатний президент Америки. Своє спілкування з людьми він будував таким чином, що не тільки  не уникав спілкування з неприємними людьми, але й відповідав на неприязнь до себе людяним ставленням.
Так у розпалі передвиборчої боротьби за президентство А. Лінкольн зіштовхнувся з дуже підступним, рішучим та впливовим опонентом -Чарльзом Совордом. Ця людина використовувала будь–яку можливість, аби висловити своє негативне ставлення до майбутнього президента Америки.
Проте Лінкольн, перемігши, запросив Соворда очолити один вз важливих постів у своїй адміністрації. Останній був уражений ставлення до себе, служив в адміністрації Лінкольна вірою та правдою.
Мрія


П.Мирний "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"(Чіпка).
Хлопець зростав у "голоді й холоді, та все самотою", тому був вимушений працювати з дитинства. Спочатку підпасичем у діда Уласа, потім довелось взятися і за плуг, а все це завдяки непереборному бажанню жити краще. Та одного дня об’явився справжній небіж Луценків, і волость вирішує відібрати землю у Чіпки. Другий звичайно звертається до суду, вимагаючи справедливості, але корупційна система тих часів виносить несправедливий вирок. У результаті Чіпка спивається і потрапляє до поганої компанії, а згодом руйнує усе, що накопичив кропітливою працею. Як бачимо, несталість характеру та надто хитка психіка слугує перешкодою у реалізації поставленних цілей.

Туга за батьківщиною
Прикладом є життя Г. Многогрішного з роману І.Багряного «Тигролови». Коли Григорій втік з потягу та  опинився в тайзі, він постійно відчував тугу за Батьківщиною, незважаючи на те, що знайшов прихисток в українській родині, де шанували народні традиції та звичаї.
Герой страждав від того, що на Україні лишилися його рідні та друзі, а для нього дорога додому закрита.
Совість
Так у творі Ф. Достоєвського «Злочин та покарання» головний герой Раскольников через те, що йому  не вистачало коштів на існування, обдумує й здійснює вбивство лихварки. І саме совість примусила героя зізнатися в скоєному та отримати спокій його душі.
Не зважаючи на те, що Раскольников опинився на каторзі, він почувався спокійним, навіть щасливим  від того, що розповів про свій злочин.
Якщо в людини немає совісті, то вона скоїть злочин та буде спокійно далі жити, насолоджуючись життям.
Наприклад, усім відомий Комод, щоб стати імператором, підступно  вбиває батька – Марка Аврелія – і живе без мук совісті, радіє життю.
Добро і зло


П.Куліш "Чорна рада".
 Наказний гетьман Яким Сомко прагне обєднати усi украïнськi землi, вiдстояти незалежнiсть, i тодi становище народу покращає, бо зменшиться тиск росiйських воєвод. Брюховецький теж прагне влади над украïнським народом, але зовсiм з iншою метою задоволення власних амбiцiй i збагачення. Це йому вдається завдяки пiдлостi, пiдкуповi та зрадi, а для украïнцiв те обертається новими кровопролиттями, утисками i повною втратою незалежностi. Хоч зло й перемогло, автор звертається до своïх сучасникiв, щоб вони врахували помилки предкiв i зрозумiли, що ïх сила в єдностi й обачностi. Зло уособлює й полковник Гвинтовка, родич Череванiв. Це жорстока i пiдла людина у ставленнi не лише до селян, сусiдiв, а й до власноï дружини польськоï княгинi. Черевань, приятель Шрама, на перший погляд, сама доброта. Але раптом чуємо його розповiдь зi смiхом на устах про те, як йому дiсталася карета польського князя, котрого, захопивши, продали в рабство, а дитину потоптали кiньми. Нейтральнiсть, байдужiсть до суспiльного життя теж часто буває злом. Тому ж Череваневi байдуже до всього: А що нам, брате, до Вкраïни? Хiба нам нiчого ïсти або пити, або нi в чому хороше походити?

Розум (знання)
Головний герой твору Даніеля Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, завдяки своїм знанням зміг вижити.
Він побудував хижу, зумів здобути їжу, захиститись від диких тварин.
А для Аристотеля прагнення багато знати, відкрити щось нове було сенсом життя. Він не переймався через те, що був бідним, бо вважав, що саме знання – найголовніший скарб.
Сміливість

І.Багряний "Тигролови"(Григорій Многогрішний).
 Головний герой - в'язень, що тікає та переховується, живучи у родини Сірків та полюючи на тигрів. Він існує метою помститися Медвину, майору НКВС. Долаючи життєві перешкоди, доводить: "Сміливі завжди мають щастя".

Вірність


П.Куліш "Чорна рада".
Паволоцький полковник пiп Шрам до кiнця вiдданий своïй батькiвщинi, для неï вiн не пошкодував нi життя синiв, нi свого власного. Для Гвинтовки ж не iснує поняття честi, вiдданостi, щоб одержати полковницький пiрнач, вiн готовий горнутися до сильнiших, зраджувати, торгувати навiть власною племiнницею. Вiрний своєму козацькому обовязку i Кирило Тур. Вiн ладен пожертвувати собою для врятування Якима Сомка, але тут честь позмагалась iз честю, i благородний намiр запорожця не здiйснився.

Гармонійність


М.Коцюбинський "Intermezzo".
 Гармонія, поєднання людини і природи. В основі твору зіставлення двох протилежних світів — людського, дисгармо­нійного, утіленого в образі міста, і гармонійного, досконалого світу природи.

Цілеспрямованість
Валер'ян Підмогильний "Місто"(Степан Радченко).
 Хлопець з села прагне підкорити місто, і йому це вдається. Він долає шлях від звичайного студента до визнаного письменника.

Гуманність


Ф.Кафка "Перевтілення"
оловний герой перетворюється у величезну комаху, після чого родичі відвертаються від нього. Він намагається довести своє право називатись "людиною", та втративши можливість приносити гроші його особистість нікого не цікавить. Автор демонструє, що через матеріальні труднощі людина може і зовсім втратити гуманність.

Єдність
"Слово о полку Ігоревім"
 Князь Ігор, його брат Всеволод, Ярославна, київський князь Святослав і його "золоте слово" про необхідність об'єднання руських князівств для захисту перед зовнішніми ворогами.

Ввічливість


Вільям Шекспір "Гамлет".
Герой настільки благородний і гуманний, що йому доводиться переступати через себе, щоб помститися за батька. Він дуже цінує і поважає сім'ю, друзів, кохану Офелію. Навіть після життєвої трагедії герой не втратив свою вроджену ввічливість.

Рівність


І.Карпенко-Карий "Мартин Боруля".
 Головний герой, окрилений перспективою отримати дворянський статус, намагається у всьому слідувати правилам вищого світу і навіть забороняє своїй дочці виходити заміж за хлопця нижчого соціального статусу, ніж вона.

Доброта/ Людяність
Чудовим прикладом є матір Тереза, яка присвятила себе служінню людям.
Заснувавши Орден Милосердя, вона спрямувала свої сили на допомогу всім стражденним: спочатку навчала дітей, потім організувала для притулок для бездомних , кинутих хлопчиків та дівчаток, відкрила лікарню для бідних.
І всі у світі (і той безпорадний хворий, що помер на руках мати Терези, і ми) пам’ятають  цю тендітну жінку, яка стала для кожного взірцем великої Людини.
Рідна мова
Досі серед українців середнього віку є мазайли, які, як Мина з п’єси М.Куліша, вважають, що рідна мова ні їм ні дітям не потрібна, не намагаються її вивчити.
Вони не розуміють, як і Мазало, простої істини: якщо ти – громадянин України, то мусиш знати рідну мову.
Колективна свідомість /
Влада однієї людини
Чи зміг би Сталін (окрема особистість)  сам виграти війну?
Чи зміг би Хрущов самотужки запусти в космос перший супутник? 
Книги
Малий Ярослав ріс хворобливим, кульгав на одну ногу. Князь Володимир не брав його в походи, не навчав військовій справі.
У хлопця була лише одна розрада: читання книжок. Любов до книги, а згодом отримані знання зробили з Ярослава Мудрого найбільш освічену людину.
Ставши князем, він дбав про розвиток освіти в Київській Русі, побудував Софію Київську, зібрав першу бібліотеку.
Заздрість
Схожу історію ми знаходимо у творі О.Кобилянської «Земля».
Сава заздрить Михайлові через те, що у спадок старшому братові дістанеться батькова земля.
Саме заздрість штовхає Саву на злочин: він вбиває брата, щоб стати єдиним спадкоємцем.
Цей вчинок молодшого брата руйнує й щастя Анни,життя  її дітей.
 Пригадаймо Цезаря та його синів. Молодший брат заздрив старшому через те, що той посів на троні й правив країною.
І ця заздрість пережила щастя життя: через деякий час старший брат помер.
Збереження природи
У своїй поемі «Чорнобильська Мадонна» Іван Драч розповідає про найстрашніше зло, яке було заподіяно людиною природі – аварію на атомній станції.
Через недбале ставлення до своїх обов’язків, халатність, власні амбіції трапився вибух, який вплинув на життя усього живого.
Письменник застерігає нас від необдуманих кроків, помилок, закликає берегти довкілля.
І в історії розвитку людства є чимало прикладів тому, як науковий прогрес призвів до трагічних наслідків.
По закінченні ІІ світової війни американці, які на той час вивчили властивості атома, скинули на Хіросіму та Нагасакі атомні бомби.
Ідучи на цей крок, уряд США переслідував власні амбіції та не думав про наслідки бомбардування.
Страждання – діяльність
Пригадаймо  історію головного героя повісті Федора Достоєвського «Злочин і покарання» Г. Раскольникова.
Власна філософія та обставини життя змусили героя скоїти вбивство лихварки, проте совість не давала спокою Раскольникову, він уникав спілкування з людьми, через деякий час  захворів. Страждання героя теж призвели до дії. Він вирішив зізнатися в скоєному злочині, тим самим позбавився душевних мук.
І на підтвердження цієї думки можна навести приклад з життя Клеопатри, яка була в розпачі після смерті чоловіка. Але щоб далі жити й приносити користь рідній країні, вона одружується із його сином, тим самим забезпечує мир у країні.
Справедливість/ Образа/ Доброта
Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня,  незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця знов на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю.
Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.
Помилка у житті
Героїні Шевченкових творів Катерина і Ганна по-різному заплатили за допущені у молоді роки помилки.
Перша по кількох місяцях поневірянь із малою дитиною, не знайшовши підтримки і співчуття, вчинила самогубство, а сина залишила напризволяще, щоб він сирітським життям спокутував її гріх.
Обманута Ганна зробила по-іншому: вона підклала свого сина під двері хати, в якій жило бездітне подружжя, а сама через кілька днів попросилася до них наймичкою.
Наймичкою прожила весь вік, наймичкою вважав її Марко, сама вважала себе наймичкою, тому і відмовилася бути посадженою матір’ю на весіллі юнака, бо боялася викрити себе чимось.
Тільки перед смертю їй вистачило сили зізнатися у скоєному.
 26 квітня 1986 року сталася аварія на Чорнобильській АЕС, яка разом із радіаційним пилом рознесла по світі біль і горе.
Дорогою ціною Україна платить за помилки тих, хто спроектував і збудував станцію на березі Прип’яті, де, на думку багатьох учених, цього не можна було робити.
Не хотів би відчути себе на місці й тих, хто керував експериментом і допустив помилку під час випробовування реактора. Переконаний, що такі помилки ведуть людство до самознищення.
Цінності


1) М.Хвильовий "Я (Романтика)"(Я).
Я" - главковерх "чорного трибуналу". Одно­го дня «чорний трибунал» ухвалює вирок розстріляти черниць за антиреволюційну агітацію — серед них «Я» упізнає свою матір — щоб довести відданість революційній справі, «Я» власноруч застрелює власну матір.
2) П.Мирний "Хіба ревуть воли як ясла повні?"(Чіпка).
елянин-бунтар, невтомний шукач правди, котрий зрештою зійшов на криву стежку боротьби і став "пропащою силою".

Віра

1. І.Нечуй-Левицький "Кайдашева сім'я"(Омелько).
 Старий Кайдаш дуже набожний, повчає своїх синів: "..хто буде постить у ту п’ятницю, той не буде в воді потопати", та у той час промовляє пророчу фразу: "Як бог дасть, то і в калюжі втопишся". До вечора герой забуває про свої принципи, йде до шинку і напивається до стану «згубив очі на греблі».  
2. Cорок років єврейський народ, який вийшов з єгипет­ської неволі, шукав землю обітовану, але за лічені дні до досягнення ба­жаного краю він зневіряється.

Доброта/Добре слово
Іншим доказом є, на мою думку, Чіпка Варениченко із роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного.
Грубі й образливі насмішки, які довелося зносити малому Нечипору, жорстоке ставлення матері, пригнобленої безпросвітною роботою, обман і сваволя з боку волосної влади перетворили шукача справедливості на запеклого злочинця.
Мудрим і повчальним є й інше прислів’я: «Слово – не горобець: вилетить – не впіймаєш».
Прикладом є життя і діяльність Матері Терези, яка добрим словом і ділом допомагала тим, хто опинився в біді.
Разом із помічницями вона приходила до приречених і зверталась до них з такими словами, які втамовували душевний біль, давали розраду і надію.
Ще за життя її називали святою, а кількість прихильників та однодумців відчутно зростала.
Талант/Праця
1. Український мандрівний філософ і поет Григорій Сковорода сформулював ідею «сродної праці», яка, на мою думку, тісно пов’язана із талантом людини.
Кожен із нас народжується з особливим, притаманним тільки йому обдаруванням, і якщо така людина зуміє реалізувати свої здібності, то вона відчуватиме задоволення від життя і праці.
Саме цю думку покладено в основу байки «Бджола і Шершень».
2. В.Стефаник "Камінний хрест"(Іван Дідух).
 Селянин, котрий усе життя віддав своїй землі, працював на ній, а тепер за покликом обставин змушений виїжджати за кордон на заробітки.
Дуже часто талант відіграє вирішальну роль у долі людини.
Згадаймо хлопчика-сироту, який, завдяки своєму природному таланту до малювання, зміг вирватися із кайданів кріпацтва і стати студентом Петербурзької академії, а згодом – Великим Кобзарем, пророком українського народу.
(про Шевченка)
Батьківщина


М.Гоголь "Тарас Бульба".
 Заслуги і вік уже давно дозволяють Тарасові піти на відпочинок. Але поки кордони батьківщини в небезпеці, а руки можуть тримати шаблю, він вважає себе мобілізованим. Загальнонародна справа стає його особистою. Захищати батьківщину Бульба вирушає разом зі своїми синами й іншими козаками. Він здійснює бойові походи і проти турків, і проти ляхів. Нещадно карає польських магнатів за гноблення українського народу: "А Тарас гуляв по всій Польщі зі своїм полком... Багато побив він усякої шляхти, розграбував найбагатші і кращі замки". У повісті показано, як у вогні народної боротьби розпалюється могутнє почуття любові до батьківщини.

Музика
Наш земляк, всесвітньовідомий піаніст Святослав Ріхтер завдяки наполегливій праці здобув широке визнання і славу.
Почувши вперше музичні твори від свого батька,
 він закохався в музику на все життя. Його віртуозне виконання підкорювало серця мільйонів слухачів.
Суспільство


1) Валер'ян Підмогильний "Місто"(Степан Радченко).
Хлопець приїжджає до Києва з єдиною метою - вступити до університету, але під впливом столичного товариства він змінюється, полишаючи ідею привезти свої знання до рідного села, щоб розвивати його. Він стає письменником, та бачить у літературі своє призначення, та через деякий час розуміє, що місто всеж-таки "сильніше" за нього, повертаючись до дівчини з свого села, яка живе у столиці.
2) І.Карпенко-Карий "Мартин Боруля".
Мартин одержимий ідеєю стати дворянином, адже у суспільстві це високо ціниться і цю ідею він проносить крізь усе своє життя, та наприкінці усі його захмарні ідеї руйнуються, коли він отримує відмову через помилку у написанні фамілії.

Сім’я


1) І.Нечуй-Левицький "Кайдашева сім'я"(батьки і діти, невістка і свекруха).  
Старі Кайдаші — люди працьовиті, але часів панщини, коли змушені були у всьому коритися панові та батькам. Своїх дітей вони теж виховали працьовитими, але ті вже не хочуть коритися батьківській владі — і в цьому проблема батьків і дітей Кайдашів. | Конфлікт Мотрі і старої Кайдашихи. Одвічне протистояння: норовливий характер невістки і провокативна поведінка свекрухи призводять до повсякденних конфліктів, в одному з яких Кайдашиха навіть втрачає око.

Освіта

Валер'ян Підмогильний "Місто"(Степан Радченко).
Хлопець з провінції приїжджає до Києва, аби підкорити велике місто. Він прагне навчатись, щоб принести "науку" у своє рідне село, а тому плідно займається самоосвітою. Хоча, його ідеалі і змінюються упродовж твору, "місто" змінює його, але наприкінці твору приходить розуміння - герой увесь час утікав сам від себе.




Тема твору
Приклад  з літератури
Пустота в серцях
“Зачарована Десна” – Олександр Довженко
“Мойсей” – Іван Франко
Зрада
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Ліна Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Михайло Коцюбинський
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
“Лісова пісня” – Леся Українка
«Чорна рада» — Пантелеймон Куліш
Підступність і конкуренція
«Мартин Боруля» – Карпенко Карий
“Мина Мазайло” – Микола Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький)  —  Пантелеймон Куліш
«Катерина» – Шевченко
 «Місто « — Валер’ян Підмогильний
Патріотизм
«Любіть Україну» — Володимир Сосюра
 «Тигролови» — Іван Багряний
«Камінний хрест» — Василь Стефаник
«Гімн» — Іван Франко
«Зачарована Десна» — Олександр Довженко
 «Чорна  рада» — Пантелеймон Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» — Василь Симоненко
“Два кольори” — Андрій Малишко
Доля
“Катерина” – Тарас Шевченко
“Тигролови” —  Іван Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» — Панас Мирний
Розкіш спілкування
«Мина Мазайло» — Микола Куліш
Закони моралі
“Маруся Чурай” – Ліна Костенко
“Хіба ревуть воли…” – Панас Мирний
«Кайдашева сім’я» — Іван Нечуй-Левицький
“Тигролови” – Іван Багряний
Совість
“Хіба ревуть воли…” – Панас Мирний
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
«Україна в огні» — Олександр Довженко
 «Всякому місту звичай і права» — Григорій Сковорода
Життєва помилка
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
 «Катерина» — Тарас Шевченко
Бідність і багатство
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
“Маруся Чурай” (Маруся і Галя) – Ліна Костенко
 «Мартин Боруля» — Іван Карпенко-Карий
Традиції та звичаї
“Наталка Полтавка” — Іван Котляревський
“Маруся” — Григорій Квітка-Основ’яненко
“Тіні забутих предків” — Михайло Коцюбинський
“Зачарована Десна” – Олександр Довженко
“Тигролови” – Іван Багряний
“Маруся Чурай” – Ліна Костенко
«Кайдашева сім’я» — Іван Нечуй Левицький
Кохання і ненависть
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко
«Хіба ревуть воли…» — Панас Мирний
“Маруся” – Григорій Квітка-Основ’яненко
“Тіні забутих предків” – Михайло Коцюбинський
“Наталка Полтавка” – Іван Котляревський
“Лісова пісня” – Ліна Українка
«Місто» – Підмогильний
Батьківське піклування і материнська любов
«Хіба ревуть воли…» — Панас Мирний
 «Маруся» — Григорій Квітка-Основ’яненко
“Тигролови” — Іван Багряний
Своєрідність характеру
 «Я(романтика)» — Микола Хвильовий
“Кайдашева сім’я” – Іван Нечуй-Левицький
Добро і зло
«Камінний хрест» — Василь Стефаник
 «Чорна рада» — Пантелеймон Куліш
Ідея, до якої йдеш
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Я (романтика)» — Микола Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
Щастя
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
 «Тіні забутих предків» — Михайло Коцюбинський
«Наталка Полтавка» — Іван Котляревський
“Тигролови” – Іван Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
Завзяття і праця
«Кам’яний хрест» — Василь Стефаник
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Бджола та шершень» — Григорій Сковорода 
«Земля» — Ольга Кобилянська
Життя – мистецтво
«Інтермецо» — Михайло Коцюбинський
Дружба, взаємовідносини
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко
Пісня
«Наталка Полтавка» — Іван Котляревський
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко










«Глобальна» тема
(галузь, сфера, проблематика)
Часткові проблеми
(деякі проблемні питання, які можна поставити, замислюючись над «глобальною темою»)
1
Освіта
Вища освіта всім чи її мають здобувати лише кращі?
Чи вища освіта може замінити практичний досвід?
Чи завжди той, хто має вищу освіту, успішніший за того, хто не здобував вищу освіту, однак займався самоосвітою?
2
Наука
Чи має право наука абстрагуватися від питань моралі?
Чи не призведе розвиток науки до деградації духовності людини?
3
Праця
Яка праця більше варта поваги – фізична чи інтелектуальна?
За якими критеріями краще обирати професію?
4
Досвід
Чому практичний досвід значно корисніший за всяку теорію?
5
Життя
У чому сенс життя?
Як наповнити життя людини сенсом?
6
Особистість
Чи кожну людину можна назвати особистістю?
Чи може людина обійтися без інших?
Які чинники впливають на формування людини як особистості?
7
Сім’я
Чи можливе ідеальне суспільство без ідеальної сім’ї?
Чому важлива сім’я?
Що руйнує сім’ю?
Чи можна подолати проблему батьків / дітей (старшого / молодшого покоління)?
8
Рід
Чому важливо знати свій родовід?
Як змінилося ставлення до роду в сучасному світі?
9
Нація
Що робить групу людей нацією?
Чому почуття національної єдності є одним із важливих у людському житті?
Чим небезпечне національне звиродніння (манкуртство)?
10
Суспільство
Що таке суспільство?
Чи можлива в суспільному житті гармонія?
Чому громадянське суспільство вважається ідеальним суспільством?
11
Держава
Що таке держава?
Чому державу інколи називають «інструментом примусу»?
12
Батьківщина
Чи можна вибирати Батьківщину?
Чи можна бути людиною світу, не будучи сином (донькою) своєї землі?
13
Цивілізація
Чому занепадають цивілізації?
Що потрібно для гармонійного цивілізаційного поступу?
14
Історія
Чому важливо знати уроки історії?
Чи можлива правдива історія, якщо її найчастіше пишуть переможці?
15
Культура
Чи не деградує культура в сучасному суспільстві?
Чому важливо знати культуру свого народу?
16
Мистецтво
У чому цінність мистецтва?
Чи не перетворилося сучасне мистецтво на велику індустрію з «продажу душі»?
17
Техніка
Як техніка покращує якість людського життя?
Чи може технічний прогрес сприяти моральному прогресу людини?
18
Технології
У чому користь технологій?
Чим небезпечні інформаційні технології?
19
Екологія
Чи може одна людина щось зробити для подолання екологічних проблем?
Чому екологічне ситуацію у світі можна назвати віддзеркаленням «екологічної ситуації» всередині людини?
20
Природа
Чого може навчитися людина в природи?
Чи є людина гармонійною часткою природи?
21
Цінності
Що є справжньою цінністю в людському житті?
22
Демократія
Чим цінна демократія?
Чи можливе встановлення демократії в суспільстві «зверху», тобто з волі лідерів?
23
Віра
Як віра може допомогти досягти успіху?
24
Мрія
Як мрія може допомогти досягти успіху?
Чим небезпечні мрії?
25
Правда
Чи завжди треба говорити правду?
26
Добро
Чи можна робити добро, користуючись недобрими методами?
27
Свобода
Чи можлива безмежна свобода в суспільстві?
Де межа свободи людини?
Чим свобода відрізняється від сваволі?
28
Справедливість
Чи можлива абсолютна справедливість?
29
Рівність
Чи можлива рівність у людському суспільстві?
Як можна пояснити думку Г. Сковороди про «нерівну рівність» людей?
30
Чесність
Чи в будь-якій ситуації людині варто бути чесним, відвертим?
31
Порядність
У чому цінність порядності?
Чи важлива порядність на шляху до успіху?
32
Толерантність
Чи завжди варто бути толерантним?
Коли толерантність страшніша за зраду?
33
Ввічливість
У чому цінність ввічливості?
Чим ввічливість відрізняється від етикету?
34
Шляхетність
Чи є шляхетність проявом етикету?
Чим цінна шляхетність?
35
Гуманність
Чи можна бути гуманістом, не будучи доброчинником?
36
Патріотичність
У чому виявляється патріотизм?
Чи може бути патріотом той, хто не поважає інші народи?
37
Відповідальність
Як відповідальність може допомогти досягти успіху в житті?
Чим небезпечна безвідповідальність?
38
Сміливість
Як сміливість здатна допомогти досягти успіху в житті?
39
Небайдужість
Чому байдужість уважають найстрашнішою позицією в житті людини?
40
Товариськість
Як краще досягати успіху – самотужки чи в колективі?
Чи може жити людина поза дружнім колом?
41
Самотність
Чим страшна самотність?
Чому людина хочеться побути на самоті час від часу?
42
Самореалізація
Що потрібно людині для самореалізації?
Чому самореалізована людина відчуває гармонію?
43
Цілеспрямованість
Як цілеспрямованість допомагає досягати успіху в житті?
44
Гармонійність
Як досягти гармонії в житті?
Чи можлива гармонія в людському житті?
Що руйнує гармонії в міжособистісному спілкуванні?
45
Стресостійкість
Чому важливо навчитися бути стійким?
Що допомагає людині долати життєві проблеми?
46
Романтичність
Чим небезпечна надмірна романтичність?
Чи є місце романтиці в сучасному суспільстві?
Ким краще бути в сучасному світі – романтиком чи раціоналістом?
Чи сприяє романтизм досягненню успіху в житті?
47
Духовність
Які складники людської духовності?
Що руйнує духовність у сучасному світі?
48
Відкритість
Чи завжди варто довіряти людям?
Як відкритість може допомогти досягти успіху?
49
Вірність
Чому люди цінують вірність?
Чи можна пробачати зраду?
50
Матеріалізм (багатство, гроші)
Чи здатні матеріальні цінності замінити духовні?
Чи завжди гроші зло?

Підготовка до ЗНО 
Перифрастичні найменування українських письменників та цитати про них
з/п
Письменник
Перифрастичне найменування письменника,
текст цитати
1
Григорій Сковорода
Мандрівний філософ;   Український Сократ;  Український Горацій
Степовий Ломоносов; Син Миру, син Спокою, Вар-Сава /з євр.: вар – син, тобто син Сави/    Перший розум наш   Світоч української духовної історії
2
Іван Котляревський
Зачинатель нової української літератури
3
Григорій
Квітка-Основʼяненко
Фундатор /засновник/нової української прози
Винахідних розповідної манери
«Батько україн­ської прози» /Т. Шевченко/
«Творець людової повісті» /І .Франко/
Перший сентименталіст  української літератури
Поет жіночої душі /П. Филипович/
4
Тарас
Шевченко
Основоположник нової української літератури Великий Кобзар
Батько української нації    Володар українського духу 
Будитель націїї    Світоч української культури
Пророк України      Український Рембрандт
«Велетень у царстві людської культури» /І. Франко/
5
Пантелеймон Куліш
«Один із корифеїв нашої літератури» /І. Франко/
«Перворядна зірка в нашому письменстві» /І. Франко/
«Hіби калейдоскоп, він змінявся під найменшим подихом життя» 
/Д.Сумцов/
6
Марко Вовчок  /Марія Олександрівна Вілінська/
Основоположниця дитячої української прози
«Лагідний пророк і викривач жорстоких людей неситих»  /Т. Шевченко/
«Пророче наш! Моя ти доне!» /Т. Шевченко/
«Мовчуще божество»  /П.Куліш/
7
Іван
Нечуй-Левицький
«Колосальне всеобіймаюче око України» /І. Франко/
«Великий артист зору» /І. Франко/
«Майстер живописання словом» /І. Франко/
8
Панас
Мирний
/Рудченко/
Основоположник українського соціально-психологічного роману
«Корифей української прози»
«Найвизначніший український повістяр» /І. Франко/
«Перший симфоніст української прози» /Олесь Гончар/
«Суворий літописець епохи» /Олесь Гончар/
9
Іван
Карпенко-Карий
«Один з батьків новочасного українського театру» /І. Франко/
10
Іван
Франко
Великий Каменяр;   Український Мойсей;    Велетень філософської думки
Титан праці;   Геній галицької землі
11
Михайло Коцюбинський
Великий Сонцепоклонник
Сонях
12
Ольга Кобилянська
Гірська орлиця;   Царівна української літератури
«Пишна троянда в саду української літератури»/М. Старицький/
13
Василь
Стефаник
Майстер психологічної новели;   Належав до «Покутської трійці»
«Правдивий артист із Божої ласки»  /І. Франко/
14
Леся  Українка
/Лариса  Петрівна
 Косач/
Дочка Прометея
«Чи не єдиний мужчина на всю соборну Україну»  /І. Франко/
«Геніальна жінка»  /М. Павлик/
15
Микола Вороний
Зачинатель українського модернізму;     Співець краси
16
Олександр  Олесь
/Кандиба/
«Український Гейне» /Х. Алчевська/
«Справжній ліричний поет»  /О. Єфименко/
«Бард національного відродження»  /Максим Горький/
17
Володимир Винниченко
Автор першого українського фантастичного роману
Майстер психологічного аналізу; «Прозаїк із божих пестощів»
18
Павло  Тичина
Поет світового масштабу 
«Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа» /С. Єфремов/ 
Хліборобський (селянський) Орфей
Бард Центральної Ради
Сонячний кларнетист
«Яблуневоцвітний геній України» /Олесь Гончар/
«Феномен доби» /В. Стус/
«Геній, примушений бути пігмеєм, блазень при дворі кривавого короля» /В. Стус/
19
Максим Рильський
Поет-неокласик; Максим Золоте Серце
«Рильський досить витончений і складний поет»  /М. Зеров/
20
Микола Хвильовий
«Основоположник справжньої української прози» /О. Білецький/
21
Юрій
Яновський
Вершник;   Майстер корабля
«Майстер Залізної Троянди» /М. Бажан/
«Поет людської чистоти» /О. Гончар/
«Яновський у прозі був поетом» /Ю. Смолич/
«Лицар культури нації» /Г. Костюк/
«Український Гомер» /Луї Арагон/
22
Володимир Сосюра
Найніжніший лірик;   Український соловейко; Співець донецького краю
«Глибинно-бентежний березень та замріяно прозорий вересень»
/М. Стельмах/
23
Валер’ян Підмогильний
Автор першого урбаністичного роману української літератури
Один з найвизначніших представників «розстріляного відродження»
«Ходяча енциклопедія»    «Університет на дому»
24
Остап Вишня
/Павло Михайлович Губенко/
Чародій сміху; 
 «Король українського тиражу»
«Поет полювання» /М. Рильський/
25
Микола   Куліш
Творець «модерної драми»
Один з найвизначніших представників «розстріляного відродження»
26
Богдан-Ігор Антонич
Він себе називав малим хрущем на дереві нашої національної поезії, яке вросло глибоко в шевченківську традицію.
27
Олександр Довженко
Один  з основоположників національного кінематографа
Класик світового кінематографа;     Гомер кіно ХХ століття
Перший поет кіно       Великий зодчий українського кінематографа
«Український  да Вінчі»  /А.Малишко/
28
Андрій
Малишко
Соловʼїне серце України; Малишко назвав себе сурмачем, "що кличе військо в битву і першим йде в запеклу битву сам". 
29
Василь Симоненко
Поет-шістдесятник «Cин мужицький, золоте коріння» /І. Драч/
«Витязь молодої української поезії» /Олесь Гончар/
«Поет з горніх Шевченкових вершин» /В. Захарченко/
30
Олесь   Гончар
Патріарх українськї літератури; «Інтелектуал світу»
31
Григір Тютюнник
Один з найвидатніших новелістів української літератури
32
Василь Стус
Поет-шістдесятник; Найбільший духовний поет  України XX століття
«Різьбяр власного духу» /І. Дзюба/
33
Іван    Драч
Поет-шістдесятник    Сонячний поет, в «ураган узутий»
В українській поезії продовжувач традицій М. Коцюбинського, П. Тичини.
34
Ліна  Костенко
Поет-шістдесятник   «Цитадель духу» української літератури
«Цариця поезії в Україні» /Джордж Луцький/
35
Іван Багряний 
/Лозов’ягін/
Письменник-емігрант
Член МУРу
36
Євген
Маланюк
Поет-емігрант      «Пражанин»        Князь Духу
Боян степової Еллади /Л. Куценко/
«Я – кривавих шляхів апостол» /Є. Маланюк/
«Внук кремезного чумака, січовика блідий праправнук» /Є. Маланюк/
«Імператор залізних строф» /Є. Маланюк/
«Український Одіссей в Америці»  /О.Тарнавський/


Приклади з літератури для написання власного висловлення

Ця невелика добірка прикладів з української літератури неодмінно стане у нагоді школярам і випускника. При написанні шкільних творів добре послатися на котрийсь із літературних прикладів, а на ЗНО однією із вимог до власного висловлення є наявність у ньому прикладу з літератури.

  Тема твору
Приклад  з літератури
«Погано, що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
“Зачарована Десна” – Олександр Довженко
“Мойсей” – Іван Франко
«Україна в огні» (фашизм) – Довженко
Зрада
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Ліна Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Михайло Коцюбинський
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
«Україна в огні» – Олександр Довженко
“Лісова пісня” – Леся Українка
«Чорна рада» — Пантелеймон Куліш
Підступність і конкуренція
«Мартин Боруля» – Карпенко Карий
“Мина Мазайло” – Микола Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький)  —  Пантелеймон Куліш
«Катерина» – Шевченко
«Вершники» — Юрій Яновський
«Земля» — Ольга Кобилянська
«Місто « — Валер’ян Підмогильний
Патріотизм
«Любіть Україну» — Володимир Сосюра
«Україна в огні» — Олександр Довженко  (запорожець Заброда)
«Тигролови» — Іван Багряний
«Камінний хрест» — Василь Стефаник
«Гімн» — Іван Франко
«Зачарована Десна» — Олександр Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна  рада» — Пантелеймон Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» — Василь Симоненко
“Два кольори” — Андрій Малишко
Доля
“Україна в огні” – Олександр Довженко
“Катерина” – Тарас Шевченко
“Тигролови” —  Іван Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» — Панас Мирний
“Земля” – Ольга Кобилянська
Розкіш спілкування
«Мина Мазайло» — Микола Куліш
«Момент» — Володимир Винниченко
«Людина» — Ольга Кобилянська
Закони моралі
“Маруся Чурай” – Ліна Костенко
“Хіба ревуть воли…” – Панас Мирний
«Кайдашева сім’я» — Іван Нечуй-Левицький
“Тигролови” – Іван Багряний
Совість
“Хіба ревуть воли…” – Панас Мирний
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
«Україна в огні» — Олександр Довженко
«Земля» — Ольга Кобилянська           
«Всякому місту звичай і права» — Григорій Сковорода
Життєва помилка
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
“Я (романтика)” – Микола Хвильовий
«Подвійне коло» — Юрій Яновський
«Катерина» — Тарас Шевченко
Бідність і багатство
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
“Маруся Чурай” (Маруся і Галя) – Ліна Костенко
“Земля” – Ольга Кобилянська
“Інститутка” — Марко Вовчок
«Хазяїн» — Іван Карпенко-Карий
Традиції та звичаї
“Наталка Полтавка” — Іван Котляревський
“Маруся” — Григорій Квітка-Основ’яненко
“Тіні забутих предків” — Михайло Коцюбинський
“Зачарована Десна” – Олександр Довженко
“Тигролови” – Іван Багряний
“Маруся Чурай” – Ліна Костенко
«Кайдашева сім’я» — Іван Нечуй Левицький
Кохання і ненависть
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко
«Хіба ревуть воли…» — Панас Мирний
“Маруся” – Григорій Квітка-Основ’яненко
“Тіні забутих предків” – Михайло Коцюбинський
“Наталка Полтавка” – Іван Котляревський
“Лісова пісня” – Ліна Українка
«Місто» – Підмогильний
Батьківське піклування і материнська любов
«Хіба ревуть воли…» — Панас Мирний
«Максим Гримач»  — Марко Вовчок
«Маруся» — Григорій Квітка-Основ’яненко
Наталка у Шевченка
“Тигролови” — Іван Багряний
Своєрідність характеру
 «Я(романтика)» — Микола Хвильовий
“Кайдашева сім’я” – Іван Нечуй-Левицький
“Земля” – Ольга Кобилянська (брати Сава та Михайло)
Добро і зло
«Камінний хрест» — Василь Стефаник
«Україна в огні» — Олександр Довженко
«Чорна рада» — Пантелеймон Куліш
Ідея, до якої йдеш
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Я (романтика)» — Микола Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
«Людина» — Ольга Кобилянська
Щастя
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» — Олександр   
“Тигролови” – Іван Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
Завзяття і праця
«Кам’яний хрест» — Василь Стефаник
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Бджола та шершень» — Григорій Сковорода 
«Земля» — Ольга Кобилянська
«Хазяїн»  — Іван Карпенко – Карий
Життя – мистецтво
«Інтермецо» — Михайло Коцюбинський
«Момент» — Володимир Винниченко
Дружба, взаємовідносини
«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
«Місто» — Валер’ян Підмогильний
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко
«Момент» — Володимир Винниченко
«Земля» — Ольга Кобилянська
Пісня
«Наталка Полтавка» — Іван Котляревський
«Маруся Чурай» — Ліна Костенко
Також варто звернути увагу на те, що тут розміщено приклади з літератури на найбільш поширені теми. Дуже часто ці приклади можна використовувати і для суміжних тем. Не виключено, що вам трапиться завдання твору, до якого немає прикладу з літератури у цій таблиці. Тут єдиним рятівником може бути тільки власна пам’ять.





Комментариев нет:

Отправить комментарий

ВІЗИТКА Ю.АНДРУХОВИЧА

https://www.canva.com/design/DAF4zxoTP4w/IXLkYosFfMS79G8Y_3Yr2g/edit